Pengamal Perubatan

Posted by Darussalam Malaysia On 4:32 PM

BOMOH

Menurut kamus dewan ialah Tabib kampung (yang mengubati orang sakit dengan menggunakan cara tradisional atau cara kampung dan jampi-jampi).(Kamus Dewan, Dewan Bahasa dan Pustaka, KL, Edisi 3, 2003, hlm.170)

DUKUN

Dukun ialah orang yang mengubat orang sakit atau memberi ubat cara kampung atau tradisional(dengan membaca jampi serapah dan sebagainya).(Kamus Dewan, Dewan Bahasa dan Pustaka, KL, Edisi 3, 2003, hlm.320)

PAWANG

Pawang Ialah :

1. Orang yang mempunyai kebolehan istimewa untuk melakukan sesuatu (biasanya dengan menggunakan kuasa ghaib).

2. Orang yang pandai mengubati orang sakit dan lain-lain (dengan menggunkan jampi mentera dan lain-lain). (Kamus Dewan, Dewan Bahasa dan Pustaka, KL, Edisi 3, 2003, hlm.990)

Menurut Kami(DARUSSALAM)

Bomoh, dukun dan pawang biasanya dikaitkan dengan orang yang mengubat menggunakan jampi yang bercanggah dengan Islam.Begitu juga memggunakan khidmat Jin ketika mengubat.Jampi ialah perlindungan yang dijampi kepada seseorang yang mengidap sakit seperti demam, pening dan lain-lain. Dalam bahasa arab jampi dikenali dengan Al-ruqa atau Al-ruqyah.Garis panduan pengamal perubatan ini mengandungi perkara-perkara berikut :

1. Asal-usul dan hukum perubatan
2. Matlamat perubatan
3. Syarat-syarat perubatan
4. Mengenai pengamal perubatan
5. Ikrar dan sumpah
6. Pantang larang
7. Adab semasa perubatan
8. Pengamalan perubatan
9. Bayaran penggeras
10. Pengijazahan

Category : edit post

0 Response to "Pengamal Perubatan"

Post a Comment